Per què la ruta de l’exili?
El gener i febrer del 1939 gairebé mig milió de persones marxaven com podien de Catalunya cap a França fugint de les tropes franquistes. Molts d’ells haurien estat executats si s’haguessin quedat a casa seva.
Per a uns era el final de la guerra civil, però també l’inici d’un incert exili que en molts casos encara els havia de portar encara més penalitats i sofriments. Per a d’altres, l’única manera de salvar la vida i continuar la lluita contra el feixisme.
Reviure el sofriment d’aquelles persones ens pot fer mal, però cal conèixer-lo. Com cal conèixer també el suport que van trobar en la bona gent que els van ajudar de la forma que van poder. Una situació dramàtica en què aparegué el pitjor i el millor de l’espècie humana.
Són, doncs, unes experiències, bones i dolentes, que cal conèixer i reviure prou endins nostre perquè ens impulsin a assegurar la qualitat de la convivència i procurar així que mai més no ens torni a succeir un daltabaix semblant.
Objectiu
Es tracta, per tant, de realitzar una sortida educativament profitosa per reviure aquell període de la nostra història, realitzant-hi un recull de dades i de fets, així com dels sentiments que a cadascú li desvetlli aquell drama. El treball realitzat abans, durant i després de la sortida s’avaluarà en diverses matèries.
Visites
Hem preparat la visita a determinats indrets significatius del pas de la frontera i l’inici de l’exili. La “retirada”, en diuen a França.
Comptarem amb persones que coneixen bé el tema i que majoritàriament ho han viscut de prop. És evident que aquestes persones que ens acompanyaran faran un esforç important per estar amb nosaltres: la millor manera d’agrair-los-el serà posant-hi tota l’atenció i interès com a mostra de respecte.
Per garantir un bon funcionament farem quatre grups d’alumnes, cadascun amb un professor.
A cada parada farem sempre el mateix: al baixar de l’autocar cada alumne es reunirà amb els seus companys de grup i amb el corresponent professor o professora. Sentiran la intervenció d’un o dos companys que explicaran el que va succeir en aquell indret, i que il·lustraran amb fotografies, petites narracions, versos... Una trobada curta i profitosa que no hauria de durar més enllà dels dos minuts. A continuació ens ajuntarem tots a l’entorn de les persones que ens faran una explicació més completa del que succeí i de la seva experiència. Seria lògic que a cada parada cada alumne prengués anotacions (dades, fets, sentiments personals...) en una petita llibreta que caldria tenir sempre a mà. Resultarà molt útil per a l’elaboració de la memòria final, incloses les conclusions personals.
També formarà part de la responsabilitat de cada grup el proveïment del dinar de divendres per als seus membres, comptant amb els diners que hi tenim destinats.
Grups i intervencions
Intervenció (preparació) | Grup 1 (Joan) | Grup 2 (Assumpta) | Grup 3 (Coral) | Grup 4 (Cecília) |
1 (Joan) | Annabel Arcal Saúl Carneros | Ruben Copado Carlos Linares (G) | Teresa Ortega (G) Pau Palacios | M. Fernanda de Pina Marta Trujillo (G) |
2 (Xavier) | Kevin Copado Imane Beltran | Míriam Gómez Aida Leo | Aitor Ricis Ana Martínez | Anna Pulido Rita Repollo |
3 (Joan) | Juan Centeno Virgínia Fernández | Rosa Manrique Víctor Díaz | Laia Montero Tomás Montes | Míriam Vegas Dani Rodríguez |
4 (Assumpta) | Sebastián García Ester Arroyo | Ilias El Harrak Montserrat Fernández | Eloy Naranjo Natalia Navas | Víctor Manuel Román Mbassi Touray |
5 (Gerard) | Irene Cañadas Marc Cano | Hajasande Koita Ariadna Monago | Marta Oliva Oscar Ortega | Tania Molina Said Ben Omar |
6 (Coral) | Carlos Rincón (G) Andreu Pino | Javier Moya Marc Martín | Gerard Pastor Eloi Moreno | Eva Alba Cristian Garcia |
7 (Cecília) | Saray Verjano Virgínia Llord | Jonathan Penco Anna Báez | Fernando Bustos | Raúl Rodríguez |
Els nombres de les intervencions corresponen als indicats tant en el plànol dels llocs a visitar com en l’horari. (G: alumnes de geografia, que n’han preparat alguns aspectes). S’ha procurat barrejar els diversos grups classe de batxillerat perquè tothom pugui conèixer-se una mica millor.
Els professors indicats a la primera columna donaran pautes per a la presentació de la corresponent intervenció. I els que figuren a la capçalera de les altres columnes seran els que s’ocupin de cada grup al començar cada visita.
Llocs a visitar
Coll d’Ares (1)
St. Llorenç de Cerdans,
Arles
Maternitat d’Elna
Platja d’Argeler
Cotlliure (7)
La Jonquera.
Horari previst
DiLLUNS 14 DESEMBRE
8,00 Es passa llista i es puja a l’autocar. Sortida de Mataró
9,15 Esmorzar a les Quatre Carreteres (Tona)
9,45 Tornada a l’autocar
11,00 Coll d’Ares (1)
· Intervenció dels alumnes per grups
· Intervenció del Sr. Joseph Dunyac
· Caminada fins a Prats de Molló
13,00 Arribada a Prats de Molló (al lloc de la foto de l’Amadeo Gracia de nen, la seva germana Alicia i el seu pare) (2)
· Intervenció dels alumnes per grups
A un local del poble
· Intervenció de la Sra. Margarita Planell
13,30 Dinar (cadascú se’l porta de casa)
15,30 Sortida
16,00 St. Llorenç de Cerdans,
Casa del Patrimoni i de la Memòria (3)
· Intervenció dels alumnes per grups
· Visita amb el Sr. Joan Iglesias
17,45 Sortida
18,00 Entrada d’Arles, monument de la Retirada (4)
· Intervenció dels alumnes per grups
· Intervenció del Sr. Ernest Palau
· Visita al Centre social, projecció d’un diaporama
i intervenció de tres persones que van viure els fets
i intervenció de tres persones que van viure els fets
19,00 Ens instal·lem a l’alberg. Temps lliure, sopar (cadascú
se’l porta de casa). Dormir
se’l porta de casa). Dormir
DiMARTS 14 DE DESEMBRE
8,00 Esmorzar
9,30 Antiga Maternitat d’Elna (5)
· Intervenció dels alumnes per grups
· Visita i intervenció del Sr. Ricard Nieto
11,00 Platja d’Argelers, antic camp de concentració (6)
· Intervenció dels alumnes per grups
· Intervenció de la Sra. Rosy Godet (vicepresidenta
de FFREEE – Fils et Filles de Républicains Espagnols
et Enfants de l’Exode)
de FFREEE – Fils et Filles de Républicains Espagnols
et Enfants de l’Exode)
12,00 Cotlliure (7)
Cementiri, tomba d’Antonio Machado
· Intervenció dels alumnes, lectura col·lectiva
· Intervenció del Sr. Sergi Barba (president
de FFREEE)
de FFREEE)
Fonda on Machado va morir
· Intervenció dels alumnes
· Intervenció del Sr. Sergi Barba
13,30 Sortida
14,00 Arribada a La Jonquera. Dinar
15,00 La Jonquera, Museu Memorial de l’Exili (8)
· Visita amb guies
16,30 Sortida
18,30 Arribada prevista a Mataró
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada