Entrades populars

diumenge, 10 de maig del 2009

La memòria callada

Bona tarda a tothom , a tots i a totes, i especialment vull agrair a l'ajuntament de Mataró , a la senyora regidora d'educació Sra Conxita Calvo la seva presència en un acte com aquest i a la senyora regidora de la gent gran per donar als nois i noies de l'Institut Josep Puig i Cadafalch de Mataró la possibilitat de retornar l'experiència i l'aprenentatge que van realitzar el passat mes d'Abril.
Pensem que hi ha dues idees que ens han portat aquí :
  1. La novetat que la llei d'educació ha presentat enguany amb els projectes per investigar i realitzar una recerca des de les matèries tot vinculant això amb els interessos com la història.
  2. I en segon lloc aprendre que la història té unes fonts orals fidedignes que tenim ben a prop , que són els nostres avis i àvies, la nostra gent gran.
Amb aquestes dues idees hem pogut iniciar un projecte que ens ha portat aquí amb els protagonistes que són de dues generacions que viuen i conviuen tot aprenent-se mutuament. I aquesta és -penso -la gran lliçó de la història. La voluntat de trobar-nos per aprendre d'aquella experiència que dona sentit al que som i al que serem.La memòira ofereix un ingredient realment de qualitat quan intentem explicar els nostres origens i les nostres vides quotidianes. Tot està carregat dins la memòria com arma de vida i de la història. Una relació entre el món i el temps gràcies a l'experiència del passat dins el món que ens orienta vers el futur. Precisament quan valorarem els seus treballs exposats trobavem en les seves paraules sempre el rostre de l'hospitalitat entre les generacions com veritables hostes de la memòria en aquells avis i àvies que van entrevistar. Una hospitalitat que volem fer reciproca i generosament regalar per poder confiar que les relacions intergeneracionals no estan en crisi i que precisament descobrim noves formes d'aprenentatge i nove sformes de vincles socials i culturals. Pensem que aquesta oportunitat que ens ha donat el casal per crear espais d'anàlisi , de reflexió, per atansar el passat , present i futur va més enllà de les representacions tòpiques i obre portes i ofereix ponts. Per això tal com els nostres alumnes i alumnas ens deien " hem de tenri consciencia del que som , del que fem , d'aquest arrelament que ens configura per donar veu al passat amb la intensitat que li correspon...L'experiència de la memòria es donar sortida a una forma d'aprendre sàvia i rica ....