Entrades populars

diumenge, 23 de març del 2014

RESULTATS DEL TREBALL COOPERATIU . LA PREHISTÒRIA A PRIMER D'ESO


En primer lloc no tothom sap cooperar ...


Què vol dir saber cooperar ?   "Aquella producció en comú que, per realitzar-se, ha necessitat la participació en interdependència de dos o més subjectes” És a dir, una producció en comú on cada component ha desenvolupat un rol específic, unes habilitats, ha seguit un procés, a la vegada diferenciat i complementari, tan necessari com els de la resta dels components del grup.

 He demanat que cada grup distribueixi els seus rols :

  •  geografia de la tribu ( lloc i espai on vivien situat en les coordenades de mapes, fotografies, climogrames , descripció paisatge .... ;  
  • historiadora o comptadora del temps de la tribu  on situa les dades de la tribu , o sigui com mesuren el temps, les morts, els naixements, les edats, les dates de dies, anys, ....  
  • una constructora d'enginys  que realitza les eines , recipients, robes, per això construeix una eina o utensili i també fa una fitxa del procés tecnològic que ha realitzat 
  • i una narradora de la tribu qui explica l'origen i la història ... 

Seguidament demano que poden iniciar el treball buscant informació conjunta dels hominids _ australopithecus , homo habilis, homo erectus , homo antecessor , homo neandertalis, homo sapiens i homo sapiens sapiens neolític ...




Això forma part d'un procés d'hominització o sigui del procés d'evolució dels éssers humans fa  5.000.000 milions d'anys . 



La durada del treball ha estat de dues setmanes . Han treballat a l'institut dins la Biblioteca de l'escola amb ordinadors personals , ordinadors del centre, llibres de la biblioteca per grups . A l'aula per grups distribuïts segons les característiques de la tribu. 

En un principi els hi ha costat diferenciar treball escrit i exposició oral doncs han començat per fer un Power Point de cada grup d'hominid ...Hem valorat cada sessió el que havien de fer i com ho havien de fer... 

FInalment han entès que havien de fer un treball amb portada , índex, rols de cada persona i conclusions finals amb nota individual i nota de grup , amb punts forts i punts febles i valoració final ...  


1. Dividir l'aula en grups de 3 o 4  persones. 

2. Anomenar  un líder o portaveu  del grup. 
3. Dividir la llicó  o problema . 
4. Asignar a cada estudiant una de las parts. 
5. Elaborar   cada alumno el  seu informe. 
6. Reunió d' “experts” previa a la reunió del grup, que millorarà  els 
informes individuals. 
7. Reunió dels grups de treball. 
8. Exposició de cada una de las parts per l “experto” corresponent . 
9. Exposició del treball  final (normalmente a través del “líder”). 
10. Avaluación de cada un de los grups. 

font infogràfica : revista Sapiens 

 (d’entre 3.700.000 i 3.500.000 anys)   

Dins els australopitecs hi ha els afarensis , el africanus, robustus i bosei que fa 
e 2.200.00 i 1.000.000 d’anys.



Sembla que aquests primers homínids, els australopitecs, van viure a l’Àfrica i la seva aparició va coincidir amb un canvi climàtic que tendia a produir una situació de sequera. Això va determinar la substitució de la selva per la sabana i l’aparició de noves espècies, tant animals com vegetals, més adaptades a les noves condicions ambientals. fragment de text de la revista SAPIENS 


Un dia  a la vida d'un australopitecs 


Avui , com cada dia, tots els membres de la tribu, (som 27, tot i que el nombre de membres varia molt sovint doncs hi ha que mort i hi ha qui neix )  ens aixequem amb el primer raig de sol. Anem a rentar al riu i després de menjar unes poques baies que han sobrat del sopar del dia anterior anem a buscar menjar per a tothom. 
Els vells (que manen a la tribu) i algunes dones es queden a la plana on estem establerts a vigilar les nostres pertinences i cuidar les criatures més petites . Mentre ells vetllen la nostra "residència temporal"  nosaltres (homes i dones acompanyats dels joves i més grans ) marxem a buscar menjar. No mengem gaire carn, només algun animal petit que , de tant en tant , tenim la sort de caçar. Ens alimentem sobretot de baies, fruites , tubercles , arrels  que collim entre tots. 
Ens dividim en grups petits .Jo marxo amb dues dones i un noi molt jove que és la primera vegada que ens acompanya , ca a l'oest, una zona molt boscosa i humida on sempre trobem molt aliment. Sembla un dia normal , com qualsevol altre , de sobte , se sent un crit provinent de la zona on són Aku i tres amics seus . Aku és el fill del cap de la tribu , un noi que, a més de posseir el do de la força i de la valentia , ja que , quan val fer quelcom arriscat , mai no es fa enrera, és també molt intel ·ligent i idea les tècniques més sorprenents per caçar.  Mentre intentaven caçar un senglar amb una nova tècnica de distracció ideada per Aku , l'animal ha enfonsat un dels seus ullals a la cama d'en Uari, un dels altres nois que hi ha resultat greument ferit. 

crani d'un australopitec

http://es.wikipedia.org/wiki/Anexo:F%C3%B3siles_de_la_evoluci%C3%B3n_humana

  • Les restes humanes més antigues pertanyen a l’espècie Homo habilis: cervell d’entre 600 i 700 cm3, poc més d’un metre d’alçada, complexió robusta i perfectament bípeda. Fabricava eines però no coneixia el foc, no enterrava els morts, no tenia art i no es vestia. 
El seu tret més característic i el que dóna el nom a l'espècie, és el fet de fabricar eines amb pedres. Unes eines que li permeten ampliar la seva dieta i unir-se a voltors i hienes en la lluita per les despulles dels animals morts. Ens trobem davant d'un carronyaire que necessita algun estri per arrencar i tallar trossos de carn de les carcasses que troba en el seu deambular per la sabana. Potser fins i tot pot arribar a caçar, les seves capacitat cerebrals i l'augment de la socialització li ho permeten.
Aquest ésser clarament humà, tant per la seva morfologia com pels seus hàbits socials, havia donat un important pas endavant, la seva dieta s'havia enriquit, el seu cervell havia crescut, el grup li permetia fer coses que abans estaven fora del seu abast. Tot plegat conduïa a un èxit inevitable, es va escampar per Âfrica i potser també (encara hipotètic) per Àsia. Durant desenes de milers d'anys va conviure amb els australopitecins, però aquests darrers es van anar esllanguint, s'enfrontaven a un competidor molt més preparat que només va desaparèixer fa 1.6 milions d'anys per que s'havia transformat en un ésser encara més avançat, l'Homo erectus.

 font d'informació :  
http://www.dieta-evolutiva.blogspot.com.es/2007_05_01_archive.html



relat dels homo habilis 


A la tribu som poca gent , som 20 .L'Abdu és el nostre lider perquè és el més vell de la tribu i té un fill  l'All que serà el proper lider  i dues filles la Peig i la Toig que han fet fills . Avui ens hem posat a fer armes i hem anat a buscar pals i els hem afilat amb peres per defensar-nos dels animals ..

 http://vedruna-angels.org/blocs/naturals/files/2011/05/Homo-habilis.pdf






El resultat del treball ha estat molt desigual hi ha dos grups dels 7 que no han arribat a l'objectiu mínim de treballar cooperativament i de fer un treball escrit , de la resta hi ha un grup que és qui ha treballat l'homo antecesor que destaca per sobre dels altres de forma excel·lent .