Entrades populars

dimarts, 25 de febrer del 2014

DE CAÇADORS A PAGESOS .LA REVOLUCIÓ NEOLÍTICA .SORTIDA AL MUSEU ARQUEOLÒGIC DE CATALUNUYA.



Sortim al museu Arqueològic de Catalunya amb la classe de socials de primer d'Eso. Ha estat dues setmanes per preparar-la. En primer lloc que l'alumnat hagi realitzat el pagament. La sortida té un cost de 10 euros que inclou un autor de porta a porta de Valldoreix a Museu de Barcelona i un taller que porta per nom · DE CAÇADORS A PAGESOS.LA REVOLUCIÓ NEOLÍTICA. 

He volgut que tots els meus alumnes vinguin a la sortida i això ha implicat que algun alumne que l'equip docent va voler prohibir anar a sortides pugui ser inclòs en tot el grup-classe. Això ha implicat parlar amb coordinadora , amb responsable de convivència, amb professor responsable del departament de socials i amb l'alumne mateix.

Seguidament he buscat per internet la proposta d'activitat que realitzem en el taller al museu , he trobat dos fulls amb molt poca informació i gens específica. 




Uns dies abans m'envien del departament de socials  una graella per avaluar competencialment dues competències : la de coneixement i interacció amb el món físic i la competència social i ciutadana. 
Demanen des de coordinació i des del departament de socials valorar amb una nota quantitativa de 0 a 10. 

La primera pregunta que em faig és demanar-me com s'avalua per competències i per això tinc dos llibres que semblen explicar alguna cosa : 11 ideas clave ,Cómo aprender y enseñar competencias de dos autors : Antoni Zabala i Laia Arnau    i  Què, quan i com ensenyar competències bàsiques , proposta de desplegament curricular d'Antoni Zabala (coordinador) ....

En els dos llibres sembla que indiquen que per avaluar competencialment cal partir d'una situació real que exemplifiqui un problema o conflicte i observar prèviament quins indicadors poden servir per valorar competencialment el que busquem...Jo desconeixo del tot el taller i l'activitat  però busco com resoldre la situació ( o sigui m'autoavaluo competencialment) . 

Previament a la sortida informo als nois en dues ocasions del què anirem a veure i que la informació que trobaran els servirà per treballar cooperativament elaborant un treball escrit i una exposició oral. Per això demano que estiguin atents i que apuntin i realitzin fotografies per captar tot el que puguin de la sortida. 

Avui dimarts he vingut per preparar bé la sortida , he començat la classe a les 8 amb la pel·lícula "A la recerca del foc" on amb un quadre comparatiu entre les tres tribus que surten hem avançat fins que a les 8.45 han vingut a demanar que baixem... L'autocar però ha arribat 20 minuts tard ...  

En arribar al museu els hi han demanat silenci i que no toquin res de res del museu tot renyant a aquells que ho feien. No hi havia ningú en aquells moments .. Dos persones que no s'han presentat en cap moment els han portat a un racó del museu on han hagut de lliurar les motxilles. 

Seguidament el monitor que no s'ha presentat en cap moment ni s'ha dirigit a cap professor dels que erem allí ha tornat a amenaçar que no fessin xibarri ..Cal dir que els nois i noies tenien un comportament perfecte i excel·lent en tot moment. Allí he hagut de recordar al monitor que els nois i noies a les 10 esmorzen habitualment i que no podien deixar sense menjar els nois i noies fins les 12 hores com pretenien..AIxò ha provocat un cert estres al monitor tan considerable que ha saltat del paleolític al neolític sense explicar res de forma clara i precisa.. 



Jo com he dit abans volia avaluar el següent i així els he fet saber als nois i noies : 

  • si sabien entendre les característiques de al pròpia identitat social , personal, cultural tenint en compte la dels altres i opinant sobre els fets i problemes socials i culturals que l'entorn passat i present comporta.
 Els nois i noies han pres apunts, han fet fotos, han preguntat, han respost , han demostrat força curiositat per el que feien i veien... Però el monitor els hi ha explicat com deia coses que no acabo d'entendre:... 
Els hi comentava que els australopithecus no anaven drets sinó es trobaven curvats , ajaguts ...Realment va ser així ? 
Quan els nois i noies que havien vist a classe un documental sobre les coves d'Altamira han comentat que els homes del paleolític s'il·luminaven amb petites llums de greix per pintar , el monitor els hi ha qüestionat el que deien... En mostrar els cranis d'hominids :australopithecus  ha dit que eren al sud i tenien una capacitat cranial de 500 c.c  , els homo erectus que ja caminava recte i tenien un "barret" referint-se a les celles prominents i mandíbula sortida , amb uns 750 c.c  i l'home de Neanthertal amb 1000 c.c  i  fins arribar a l'homo sapiens amb 1.500 c.c . Només els hi ha ensenyat els cranis sense deixar tocar en cap moment , i només parlant de 3 dels hominids . Els hi ha mostrat un mineral com la pirita o pedra foguera i ha explicat com feien amb el silex foc per fer espurnes  i encendre'l . Però només s'hi ha estat uns 3 minuts o sigui que els nois no han vist res , el mateix ha explicat amb els pals i ha renyat a dos nois i noies que no sabien com moure els pals , segons el que ell creia que s'havien de fer ..


A continuació els hi ha parlat de l'art i de les choper i còdols per fer armes de bifaç   ...  Teniem vitrines plenes de pedres però en cap moment ha fet referència a res del que s'exposava ... Ha renyat a una alumna que feia fotografies com una "japonesa "... 



Seguidament hem passat al Neolític per dir que feien treball amb molí i que menjaven cigrons, llenties, blat, segol, i que tenien falç de fusta i silex ... Uns dos alumnes més han fet rodar la pedra per fer farina de blat i ja hem marxat al taller..


El taller ha estat d'una durada de 15 minuts i els hi ha dit que fessin una ceràmica els hi ha donat un tros de fang i els ha deixat unes petxines per decorar ... O sigui l'activitat ha estat realitzada en 1 hora i mitjà ... Hem agafat les motxilles i hem anat al carrer per seure a les escales de l'entrada principal del museu. 
A continuació he aprofitat per recordar el treball cooperatiu i que pensin el tema que volen treballar ... 

La veritat és que els museus han d'estar més preparats per rebre nois i noies d'aquesta edat i captar de forma més interactiva la seva atenció. Molts nois i noies han manifestat que no havien aprés gaires coses del que s'havia explicat i tota l'activitat ha tingut un cost de 1,30 minuts per 10 euros .., em pregunto si val la pena avui amb les retallades dins les families i dins l'escola una sortida com aquesta ?  

En arribar hem estat al pati novament esperant que arribessin les 2,30 per deixar marxar els nois i noies ...Sincerament el meu resum de la sortida és negatiu acadèmicament per falta de un bon monitor , per falta de material per part del museu, per un taller pobre i fluix , .... valoro però positivament el contacte amb els nois i noies , la seva energia, la seva curiositat,