Entrades populars

dijous, 22 de març del 2012

IMPERIALISME I COLONIALISME :HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI


Què representa l'imperialisme i el colonialisme en el món contemporani ? Hi ha tres conceptes que podrien definir clarament aquesta etapa històrica que encara avui perdura : Explotació dels recursos econòmics en els països colonitzats, expoliació dels bens culturals  i dominació política estratègica dels països colonitzats. 
No hem de perdre de vista que autors com  R.Kipling famós pel seu "The Jungle Book" i pels seus contes va ser un dels defensors de les idees del colonialisme. 


Take up the White Man's burden--
Send forth the best ye breed--
Go bind your sons to exile
To serve your captives' need;
To wait in heavy harness,
On fluttered folk and wild--
Your new-caught, sullen peoples,
Half-devil and half-child.

Take up the White Man's burden--
In patience to abide,
To veil the threat of terror
And check the show of pride;
By open speech and simple,
An hundred times made plain
To seek another's profit,
And work another's gain.

Take up the White Man's burden--
The savage wars of peace--
Fill full the mouth of Famine
And bid the sickness cease;
And when your goal is nearest
The end for others sought,
Watch sloth and heathen Folly
Bring all your hopes to nought.

Take up the White Man's burden--
No tawdry rule of kings,
But toil of serf and sweeper--
The tale of common things.
The ports ye shall not enter,
The roads ye shall not tread,
Go mark them with your living,
And mark them with your dead.

Take up the White Man's burden--
And reap his old reward:
The blame of those ye better,
The hate of those ye guard--
The cry of hosts ye humour
(Ah, slowly!) toward the light:--
"Why brought he us from bondage,
Our loved Egyptian night?"

Take up the White Man's burden--
Ye dare not stoop to less--
Nor call too loud on Freedom
To cloke your weariness;
By all ye cry or whisper,
By all ye leave or do,
The silent, sullen peoples
Shall weigh your gods and you.

Take up the White Man's burden--
Have done with childish days--
The lightly proferred laurel,
The easy, ungrudged praise.
Comes now, to search your manhood
Through all the thankless years
Cold, edged with dear-bought wisdom,
The judgment of your peers!



Envía, Señor, la mejor raza vosotros - 
Ir obligar a sus hijos al exilio 
Para servir a las necesidades de vuestros cautivos; 
Para esperar en arnés pesado, 
El popular agitó y salvaje - 
Los nuevos capturados, los pueblos taciturnos, 
. mitad demonio y mitad niños- Recoger la carga del Hombre Blanco - En la paciencia de cumplir,Para ocultar la amenaza del terror y ver el espectáculo de orgullo, por el discurso abierto y sencillo, cien veces dejó en claro que buscar otra de beneficios, y trabajar la ganancia de otro.Toma la carga del Hombre Blanco - Las guerras salvajes de la paz - Llene la boca llena de hambre, y pusieron el alto el mal; Y cuando el objetivo está más cerca el final para que otros buscaban,la pereza y la locura Ver paganos Lleve . todas sus esperanzas en nada Toma la carga del hombre blanco - No hay ninguna regla de mal gusto de los reyes, pero duro trabajo de siervo y el barrendero - . La historia de las cosas comunes de los puertos no entraréis y las carreteras no os pisan, la marca Go ellos con su vida, y marcarlos con sus muertos. Toma la carga del hombre blanco - y cosechar la recompensa de edad: La culpa de los que vosotros mejor, el odio de los guardia de vosotros - El grito del humor os anfitriones (¡Ah! ! lentamente) hacia la luz: - "¿Por qué nos ha traído de la esclavitud, Nuestra amada noche egipcia? " Toma la carga del Hombre Blanco - Ye no se atreven a rebajarse a menos - Ni llame demasiado alto para la Libertad Para Cloke el cansancio; Por todos vosotros grito o un susurro, por todos vosotros, dejar o hacer, Los pueblos silenciosos y taciturnos , un peso de sus dioses y tú. Toma la carga del Hombre Blanco -Haber realizado con los días infantiles - La ligera proferían laurel, la fácil, ungrudged alabanza.Viene ahora, para buscar su virilidad a través de todos los años ingratos en frío, con bordes querida-compró la sabiduría, el juicio de sus pares! 






En el rerafons de tot perdura encara avui en els debats de classe una concepció de "portar la civilització occidental" als països barbars o en estat de primitivisme i inculturació. Aquesta idea que podria ser el fruit d'una visió extesa des de la vella Europa amb l'eurocentrisme provoca encara avui debats que justifiquen haver portat la millora d'infraestructures i la cultura a pobles analfabets i de costums primaris. L'antropologia en aquest sentit ha de fer una tasca encara avui per no deixar que aquestes formes ideològiques s'imposin en les imatges de continents com Àfrica on la població sempre es representada amb dolor, patiment, bruticia, estat salvatge, ....  Resulta prou clar que per entendre el món global d'avui no podem caure en aquestes interpretacions lleugeres de la història i la historiografia que perduren en els adolescents d'avui. Els protectorats, els mandats, les colònies van ser i encara ho son formes per occidentalitzar a la població i imposar un únic model vàlid de cultura creant en molts casos i situacions una idea de cultura com a veritat absoluta i únicament vàlida. No podem oblidar que els drets humans segueixen encara avui absents en països anomenats "civilitzats" i que promouen altres valors inhumans i indignes en un món capitalista , dominador i esclavista que cerca formes de productivitat ara mateix en aquests territoris segrestats per un passat encara molt vigent. El mateix Sudan, Congo, Marroc, Senegal etc continuen sota els interessos dels mercats financers internacionals amb explotació dels seus recursos i de la ma d'obra barata sense cap condició que garanteixi un treball digne. El famós deute extern que era motiu de debat en els anys 90 ara per ara ha deixat de ser inclòs en les prioritats davant una crisi capitalista que vol com a taurons que cerquen les seves preses més petites motiu de reflexió i de debat sobre la capacitat de justicia social i econòmica que durant aquest periode històric va dur a terme un deute extern amb uns interessos inasolibles per la majoria dels països colonitzats. 
Sembla doncs que en les nostres classes d'història cal saber explicar i entendre el rerafons de les veritables causes i conseqüències que avui tenim al davant perquè el passat no es pot servir de res si no el veiem inserit i enmarcat en un present que encara perdura dins la població actual.