La rutade l’exili
Per què la ruta de l’exili?
El gener i febrer del 1939 gairebé mig milió de persones marxaven com podien de Catalunya cap a França fugint de les tropes franquistes. Molts d’ells haurien estat executats si s’haguessin quedat a casa seva.
Per a uns era el final de la guerra civil, però també l’inici d’un incert exili que en molts casos encara els havia de portar encara més penalitats i sofriments. Per a d’altres, l’única manera de salvar la vida i continuar la lluita contra el feixisme.
Reviure el sofriment d’aquelles persones ens pot fer mal, però cal conèixer-lo. Com cal conèixer també el suport que van trobar en la bona gent que els van ajudar de la forma que van poder. Una situació dramàtica en què aparegué el pitjor i el millor de l’espècie humana.
Són, doncs, unes experiències, bones i dolentes, que cal conèixer i reviure prou endins nostre perquè ens impulsin a assegurar la qualitat de la convivència i procurar així que mai més no ens torni a succeir un daltabaix semblant.
Objectiu
Es tracta, per tant, de realitzar una sortida educativament profitosa per reviure aquell període de la nostra història, realitzant-hi un recull de dades i de fets, així com dels sentiments que a cadascú li desvetlli aquell drama. El treball realitzat abans, durant i després de la sortida s’avaluarà en diverses matèries.
Visites
Hem preparat la visita a determinats indrets significatius del pas de la frontera i l’inici de l’exili. La “retirada”, en diuen a França.
Comptarem amb persones que coneixen bé el tema i que majoritàriament ho han viscut de prop. És evident que aquestes persones que ens acompanyaran faran un esforç important per estar amb nosaltres: la millor manera d’agrair-los-el serà posant-hi tota l’atenció i interès com a mostra de respecte.
Per garantir un bon funcionament farem quatre grups d’alumnes, cadascun amb un professor.
A cada parada farem sempre el mateix: al baixar de l’autocar cada alumne es reunirà amb els seus companys de grup i amb el corresponent professor o professora. Sentiran la intervenció d’un o dos companys que explicaran el que va succeir en aquell indret, i que il·lustraran amb fotografies, petites narracions, versos... Una trobada curta i profitosa que no hauria de durar més enllà dels dos minuts. A continuació ens ajuntarem tots a l’entorn de les persones que ens faran una explicació més completa del que succeí i de la seva experiència. Seria lògic que a cada parada cada alumne prengués anotacions (dades, fets, sentiments personals...) en una petita llibreta que caldria tenir sempre a mà. Resultarà molt útil per a l’elaboració de la memòria final, incloses les conclusions personals.
També formarà part de la responsabilitat de cada grup el proveïment del dinar de divendres per als seus membres, comptant amb els diners que hi tenim destinats.
Grups i intervencions
Intervenció
(preparació)
Grup 1
(Joan)
Grup 2
(Xavier )
Grup 3
(Coral)
Grup 4
(Cecília)
1 Coll d’Ares
(Joan)
Annabel Arcal
Saúl Carneros
Ruben Copado
Carlos Linares (G)
Teresa Ortega (G)
Pau Palacios
M. Fernanda de Pina
Marta Trujillo (G)
2 Prats de Molló
(Xavier)
Kevin Copado
Imane Beltran
Míriam Gómez
Aida Leo
Aitor Ricis
Ana Martínez
Deyker Castillo
Anna Pulido
Rita Repollo
3 St. Llorenç de C.
(Joan)
Juan Centeno
Virgínia Fernández
Rosa Manrique
Víctor Díaz
Laia Montero
Tomás Montes
Míriam Vegas
Dani Rodríguez
4 Arles del Tec
(Assumpta)
Sebastián García
Ester Arroyo
Ilias El Harrak
Montserrat Fernández
Eloy Naranjo
Natalia Navas
Víctor Man. Román
Mbassi Touray
5 Elna
(Gerard)
Irene Cañadas
Marc Cano
Hajasande Koita
Ariadna Monago
Marta Oliva
Oscar Ortega
Tania Molina
Said Ben Omar
6 Argelers
(Coral)
Carlos Rincón (G)
Andreu Pino
Javier Moya
Marc Martín
Gerard Pastor
Eloi Moreno
Eva Alba
Cristian Garcia
7 Cotlliure
(Cecília)
Saray Verjano
Virgínia Llord
Jonathan Penco
Anna Báez
Fernando Bustos
Cristina Ruiz
Raúl Rodríguez
Marta Tudela
Els nombres de les intervencions corresponen als indicats tant en el plànol dels llocs a visitar com en l’horari. (G: alumnes de geografia, que n’han preparat alguns aspectes). S’ha procurat barrejar els diversos grups classe de batxillerat perquè tothom pugui conèixer-se una mica millor.
Els professors indicats a la primera columna donaran pautes per a la presentació de la corresponent intervenció. I els que figuren a la capçalera de les altres columnes seran els que s’ocupin de cada grup al començar cada visita.
Llocs a visitar
Horari previst
Dilluns, 14 de desembre
8,00 Es passa llista i es puja a l’autocar. Sortida de Mataró
9,15 Esmorzar a les Quatre Carreteres (Tona)
9,45 Tornada a l’autocar
11,00 Coll d’Ares (1)
• Intervenció dels alumnes per grups
• Intervenció del Sr. Joseph Dunyac
• Caminada fins a Prats de Molló
13,00 Arribada a Prats de Molló (al lloc de la foto de
l’Amadeo Gracia de nen, la seva germana
Alicia i el seu pare) (2)
• Intervenció dels alumnes per grups
A un local del poble
• Intervenció de la Sra. Margarita Planell
13,30 Dinar (cadascú se’l porta de casa)
15,30 Sortida (trucar a Joan Iglesias)
16,00 St. Llorenç de Cerdans,
• Monument de la Retirada (3)
• Intervenció dels alumnes per grups
• Visita amb el Sr. Joan Iglesias
• Visita de la Mare de Déu de la Sort
• Casa del Patrimoni i de la Memòria
• Berenar
18,15 Sortida (el Sr. Palau ens haurà vingut a buscar)
18,30 Entrada d’Arles, monument de la Retirada (4)
• Intervenció dels alumnes per grups
• Intervenció del Sr. Ernest Palau
• Visita al Centre social, projecció d’un diaporama
i intervenció de tres persones que van viure els fets
• Berenar
20,00 Ens instal·lem a l’alberg. Temps lliure, sopar (cadascú
se’l porta de casa). Dormir
Dimarts, 15 de desembre
8,00 Esmorzar
9,30 Antiga Maternitat d’Elna (5)
• Intervenció dels alumnes per grups
• Visita de la rodalia i, si és possible, entrar-hi
11,00 Platja d’Argelers, antic camp de concentració (6)
• Intervenció dels alumnes per grups
• Intervenció de la Sra. Rosy Godet (vicepresidenta
de FFREEE – Fils et Filles de Républicains Espagnols
et Enfants de l’Exode)
12,00 Cotlliure (7)
Cementiri, tomba d’Antonio Machado
• Intervenció dels alumnes, lectura col·lectiva
• Intervenció del Sr. Sergi Barba (president
de FFREEE)
Fonda on Machado va morir
• Intervenció dels alumnes
• Intervenció del Sr. Sergi Barba
13,30 Sortida
14,00 Arribada a La Jonquera. Dinar
15,00 La Jonquera, Museu Memorial de l’Exili (8)
• Visita amb guies
16,30 Sortida
18,30 Arribada prevista a Mataró
Bona sort !!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada